بازاریابی چریکی یا پارتیزانی
بازاریابی چریکی چیست؟
بازاریابی چریکی راهی برای معروف کردن یک برند است که بر اساس غافلگیری یا شوکه کردن مخاطب از طریق روش های غیر متعارف کار می کند. این روش باعث افزایش شهرت و آگاهی برند می شود.وقتی اصطلاح بازاریابی چریکی را می شنویم، منطقی است که به جنگ چریکی فکر کنیم. جنگ هایی که بر اساس اصول کلاسیک جنگ صورت نمی گیرد، بلکه بر اساس غافلگیری دشمن عمل می کند. در این نوع جنگ معمولا با کمین، خونریزی و خرابکاری مواجه هستیم.اما این چه ربطی به بازاریابی دارد؟ در پاسخ باید گفت که بازاریابی چریکی نیز مانند جنگ چریکی از غافلگیری مخاطب برای جلب توجه بهره می گیرد. در حقیقت، کمپین های بازاریابی چریکی از مجموعه اقداماتی استفاده می کنند که برای مردم غیرعادی است و بهطوری توجه آنها را به خود جلب می کند. چیزی که بازاریابی چریکی را برای بازاریابان جذاب می کند، هزینه بسیار پایین آن است. بیشترین چیزی که برای انجام این روش نیاز دارید خلاقیت و ذهن باز است. بنابراین اجرای آن هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت. به دلیل تاثیر زیاد و هزینه کم، شاهد استفاده گسترده از بازاریابی چریکی در ایران و خارج از کشور هستیم.
اصول بازاریابی چریکی
مهمترین ویژگی کمپین بازاریابی چریکی استفاده از روش های غیر معمول و جالب است. اما آیا هر تبلیغ نامتعارفی متعلق به بازاریابی چریکی است؟ پاسخ به این سوال منفی است. در تعریف این روش گفتیم که هزینه کم یکی از مهمترین اصول بازاریابی چریکی است. علاوه بر این، برخی اصول و ویژگی های دیگر نیز باید در این کمپین ها وجود داشته باشد. در این بخش، مشخصاتی را که هر کمپین بازاریابی چریکی باید رعایت کند، معرفی می کنیم:
- کمپین های بازاریابی چریکی توجه زیادی به مکانی که قرار است در آن اجرا شود دارند و در واقع بر اساس یک مکان خاص طراحی می شوند.
- خاص بودن یک اصل اساسی در کمپین بازاریابی چریکی است. اگر کمپین شما قبلاً توسط برند دیگری اجرا شده است یا مشابه کمپین دیگری است، نمی توانید آن را بازاریابی چریکی بنامید.
- یک کمپین بازاریابی چریکی حساب بانکی شما را خالی نمی کند. در واقع باید با بودجه بسیار کمی کار کند.
- کمپین چریکی شما باید در زمان و مکانی اجرا شود که مردم ممکن است انتظار نداشته باشند. اما در عین حال باید زمان مناسبی را برای اجرای آن انتخاب کنید.
- این کمپین ها باید در مرحله اول به بهترین شکل ممکن اجرا شوند. چون قرار نیست تکرار شود. فراموش نکنید که فقط یک فرصت دارید.
- بازاریابی چریکی قرار نیست جایگزین سایر روش های بازاریابی و تبلیغات شما شود، اما در عین حال توجه زیادی را به سمت شما جلب خواهد کرد. علاوه بر این، باید برای سایر روش های بازاریابی نیز برنامه داشته باشید.
انواع بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
در حالی که به نظر می رسد بازاریابی روشی ساده است که بخش عمده ای از بازار را هدف قرار می دهد، اما بهتر است بدانید که این روش به انواع مختلفی تقسیم می شود که انواع بازاریابی چریکی از جملهی موارد زیر است:
- بازاریابی چریکی خارجی: در این نوع بازاریابی چریکی چیزی به محیط شهری اضافه می شود تا جلب توجه کند. به عنوان مثال، یک شی اضافی روی یک مجسمه قرار می گیرد. یا مثلاً یک اثر هنری به صورت موقت در کنار پیاده رو یا خیابان قرار می گیرد.
- بازاریابی چریکی داخلی: این روش تقریبا مانند یک کمپین خارجی عمل می کند با این تفاوت که در محیط داخلی فروشگاه یا ایستگاه مترو یا فضای دانشگاه اجراسازی می شود.
- بازاریابی چریکی در حاشیه یک رویداد: در این روش باید مخاطبان یک رویداد در حال انجام مانند کنسرت را هدف قرار دهید و محصول یا خدمات خود را برای آنها تبلیغ کنید. این معمولاً بدون اجازه اسپانسر رویداد انجام می شود.
- بازاریابی چریکی تجربی: این روش در واقع شامل تمام انواع روش های قبل می شود، اما به صورتی انجام می شود که تعامل عمومی را در بر می گیرد.
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی
بازاریابی چریکی یک روش بازاریابی نوآورانه و غیر سنتی است که بر استفاده از خلاقیت و تکنیک های غیرمعمول برای جلب توجه و ایجاد تجربیات غیرمنتظره برای کاربران هدف تمرکز دارد. این استراتژی عموماً ارزان اما بسیار مؤثر با هدف ایجاد روابط عمیق تر با مشتریان و تبدیل تجربیات برند آنها به خاطرات ماندگار است.
ویژگی های کلیدی بازاریابی چریکی:
- ایجاد تجربیات غیر منتظره: هدف این رویکرد ایجاد شگفتی و منحصر به فرد بودن برای مشتریان با ایجاد موقعیت ها و تعاملات غیرمنتظره است. این تجربیات می تواند به صورت مداخلات محیطی، استفاده خلاقانه از فضای عمومی و یا حتی مداخلات مستقیم در زندگی روزمره مردم باشد.
- استفاده ازفضاهای غیرمعمول: برخلاف تبلیغات سنتی که بر رسانه های اصلی متکی است، بازاریابی چریکی از مکان ها و فضاهای عمومی برای جلب توجه از طریق نصب آثار هنری، نقاشی های دیواری یا سازه های خاص استفاده می کند.
- ارتباط نزدیک تر با مخاطب: بازاریابی چریکی به شما این فرصت را می دهد که مستقیماً به مشتریان خود دسترسی داشته باشید و از طریق رویدادهای تعاملی ویژه، ارتباط نزدیک تر از همیشه با برند خود ایجاد کنید. فلش موب ها و رویدادهای دسته جمعی سازماندهی شده تأثیر عاطفی قوی بر مردم دارند.
- ایجاد محتوای ویروسی: محتوای جالب و سرگرم کننده را طراحی کنید که مخاطبان شما بخواهند در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و مطمئن شوید که تبلیغ شما به طور گسترده در جامعه به اشتراک گذاشته می شود.
مزایای بازاریابی چریکی:
اثر بخشی بالا با بودجه محدود: این رویکرد معمولاً به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارد و برای برندهای جدید و کسب و کارهای کوچک به صرفه است.
ارتباط عاطفی را با برند خود تقویت کنید: عناصر خلاقانه و غافلگیرکننده تأثیر مثبتی بر احساسات دارند و ارتباط عمیق تری بین مخاطبان و برند شما ایجاد می کنند.
احتمال بالای انتشار دهانبهدهان: تجربیات جالب و منحصر به فرد اغلب از طریق توصیه ها و تبادل نظر بین بینندگان مورد بحث قرار می گیرد.
چالش ها و محدودیت ها:
پیچیدگی برنامه ریزی و اجرا: خلاقیت بالا و طراحی موفق پروژه مستلزم برنامه ریزی دقیق و تحلیل دقیق بازار هدف است.
خطر واکنش منفی: اگر پیام یا کمپین شما اشتباه فهمیده شود یا به مخاطبان شما آسیب برساند، برند شما ممکن است آسیب ببیند.
اندازهگیری دشوار اثربخشی: ماهیت غیر متعارف این رویکرد اغلب ارزیابی دقیق نتایج و اثربخشی کمپین ها را دشوار می کند.
این نوع بازاریابی به ویژه برای برندهایی مناسب است که می خواهند مخاطبان خلاق، ریسک پذیر و نوآور خود را بشناسند و حفظ کنند.
بیزینس کوچینگ چیست؟
کوچینگ کسب و کار فرآیندی است که در آن کوچ ها با مدیران و کارآفرینان برای شفاف سازی اهداف تجاری …
تاثیر توسعه سازمانی در کسب و کار
توسعه سازمانی (Organizational Development) نقش کلیدی در موفقیت و رشد کسب و کار دارد. این فرآیند به مجموعه ای از …
برند چیست؟| ثبت برند چه کمکی به کسب وکار شما میکند؟
برند چیست؟ چه اهمیتی در کسب وکار دارد؟ چگونه میتواند در راستای کسب و کار شما کمک کننده باشد؟ این …