مزیت رقابتی چیست؟
مزیت رقابتی شامل مجموعه ای از عوامل یا قابلیت هایی است که همیشه شرکت را قادر می سازد تا عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشد. به عبارت دیگر مزیت رقابتی عامل و یا ترکیبی از عواملی است که باعث می شود سازمان در یک محیط رقابتی بسیار موفق تر از سایر سازمان ها باشد و رقبا نتوانند به راحتی از آن تقلید کنند. بنابراین سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی باید به موقعیت بیرونی و قابلیت های درونی خود توجه کند.
علاوه بر این، یکی دیگر از اهداف مهم مزیت رقابتی این است که شرکت ها دارای سطوح پایداری از عملکرد بالا باشند. به عبارت دیگر، یک کسب و کار نه تنها باید یک یا دو فصل یا حتی چندین سال خوب در سال را داشته باشد بلکه باید مزیت رقابتی پایدار نیز داشته باشد تا بتواند به طور مداوم در یک دوره زمانی طولانی از رقبای خود پیشی بگیرد.
شرکت ها و سازمان ها می بایست همواره برای حفظ و توسعه سازمان خود مزیت رقابتی ایجاد کنند و تا زمانی مزیت رقابتی ارزشمند است که رقبا به آن دست پیدا نکنند.

مزیت رقابتی پایدار به چه معناست؟
مزیت رقابتی پایدار، مزایا و ویژگی های یک محصول و یا یک شرکت است که معمولا رقبا به راحتی نمی توانند آن را کپی کنند. برای مثال، سیستم عامل اپل یک مزیت رقابتی پایدار است. بسیاری از ویژگی هایی که اپل برای گوشی های خود معرفی می کند توسط رقبا کپی شده است. اما سیستم عامل چیزی است که گوشی اپل را از بقیه رقبا جدا می کند.
انواع مزیت رقابتی
با توجه به مباحث نظری و موضوعات واقعی و عینی در زمینه ی رقابت، مزیت رقابتی را به طور کلی می توان به پنج نوع زیر تقسیم کرد:
- مزیت ساده در مقابل مزیت مرکب
- مزیت موقت در مقابل مزیت پایدار
- مزیت ملموس در مقابل مزیت نامشهود
- مزیت همخوان در مقابل مزیت ناسازگار
زمینه های استفاده از مزیت رقابتی در کسب و کار
کیفیت و سرعت اپلیکیشن یا وبسایت
چگونه بفروشیم
استفاده از تکلونوژی های نوین
چگونگی ارسال محصولات
خدمات پس از فروش
قیمت گذاری محصول

دلایل اهمیت مزیت رقابتی
یکی از نکات حائز اهمیت در راه اندازی کسب و کار این است که، باید نسبت به رقبای پیشکسوت در زمینه ی تجارت مزیت داشته باشید تا با آنها رقابت کنید. درست مانند زمانی که قصد شرکت در یک مسابقه ورزشی دارید، برای برنده شدن باید نه تنها به خوبی رقبای خود عمل کنید، بلکه باید بهتر از آنها باشید. در غیر این صورت به محض تاسیس کسب و کار شما منحل کند.
رقابت برای کسب و کار ضروری است. این مزیت می تواند به آنها در ارائه بهترین خدمات در بازار رقابتی کمک کننده باشد و تضمین کننده ی رشد و توسعه آنها باشد ایجاد و همچنین حفظ سلسله مراتب نیاز به برنامه ریزی دقیق، تمرکز بر نقاط قوت، استفاده کارآمد از منابع، پیروی از رویه های صحیح و غیره دارد.
کاربرد مزیت رقابتی
مزیت رقابتی برای همه کسب و کارها مزایای مختلفی دارد که در زیر به برخی از این مزایا پرداخته شده است.
1.افزایش سهم بازار
با داشتن مزیت رقابتی صحیح، سازمان می تواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کند.
2.افزایش سود
کاهش هزینه ها و یا افزایش قیمت محصولات به دلیل ارزش بیشتر آن، می تواند موجب سودآوری بیشتر سازمان شود. افزایش سودآوری از اهداف بزرگ سازمان هاست که با استفاده از مزیت رقابتی مناسب می توان به آن دست یافت.
3.مقابله با رقبا
مزیت رقابتی به سازمان ها کمک می کند تا از رقبای خود متمایز شوند و از آنها پیشی بگیرند. رقابت سالم در بازار پر رقابت و پیشی گرفتن از آنها یکی از مزایای بزرگ مزیت رقابتی است. همچنین با مزیت های رقابتی مناسب می توان از ورود رقبای جدید جلوگیری کرد.
4.افزایش وفاداری مشتریان
یک مزیت رقابتی منحصر به فرد می تواند مشتریان را متعهد به سازمان کند. افزایش وفاداری مشتری یک مزیت منحصر به فرد برای هر کسب و کاری خواهد بود.
5.ارتقا تصمیم گیری
سازمان با داشتن مزیت رقابتی توانایی این را دارد که بهترین تصمیمات را در زمینه استراتژی بازاریابی، تولید و توسعه محصول بگیرد.
6.استفاده بهتر از منابع
سازمان با داشتن مزیت رقابتی مناسب قادر خواهد بود از منابع خود به بهترین نحو استفاده کند و با بهینه سازی عملکرد خود، کارایی خود را ارتقا دهد.
7.تقویت در مقابل تغییرات بازار
کسب و کارهایی که مزیت رقابتی قوی تری دارند، بهتر می توانند با تغییرات بازار سازگار شوند و انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

تفاوت مزیت رقابتی ساده در مقابل مزیت رقابتی مرکب
مزیت رقابتی ساده، ویژگی یا عامل خاصی است که به یک شرکت یا محصول، نسبت به رقبایش، مزیت رقابتی میدهد. برعکس، مزیت رقابتی مرکب، ترکیبی از چندین ویژگی یا عامل است که یک مزیت قویتر و پیچیدهتر ایجاد میکند. به عبارت دیگر، مزیت رقابتی مرکب از تعاملات و همافزایی چندین مزیت رقابتی ساده حاصل میشود.
تفاوت مزیت رقابتی موقت در مقابل مزیت رقابتی پایدار
مزیت موقت، مزیت رقابتی است که پایداری کمتری دارد زیرا میتواند به سرعت توسط رقبا تقلید و تکرار شود، در حالی که مزیت پایدار، مزیتی است که تقلید آن برای رقبا دشوار است و به شرکت کمک میکند تا قدرت پایداری در بازار را به دست آورد.
تفاوت مزیت رقابتی ملموس در مقابل مزیت رقابتی نامشهود
مزایای رقابتی ملموس و ناملموس دو نوع مزیت رقابتی هستند که یک شرکت میتواند در بازار به دست آورد. مزایای ملموس به داراییها یا منابع فیزیکی و قابل اندازهگیری اشاره دارند، در حالی که مزایای ناملموس به داراییها یا منابع غیرفیزیکی و غیرقابل اندازهگیری اشاره دارند. به عبارت دیگر، مزایای ملموس، برخلاف مزایای ناملموس، قابل لمس، مشاهده یا شمارش هستند.

-
تفاوت مزیت رقابتی همخوان در مقابل مزیت رقابتی ناسازگار
مزیت رقابتی همخوان، ویژگی یا قابلیتی است که یک شرکت یا محصول را از رقبایش متمایز میکند و یک مزیت رقابتی ایجاد میکند. این مزیت میتواند در عوامل مختلفی مانند کیفیت محصول، قیمت، خدمات مشتری، نوآوری، برند، فرآیند تولید و غیره منعکس شود. به عبارت دیگر، یک مزیت رقابتی همخوان، مشتریان را تشویق میکند تا محصول یا خدمات شما را به جای رقیب انتخاب کنند. برعکس، یک مزیت رقابتی ناسازگار به یک موقعیت تجاری اشاره دارد که در آن یک شرکت یا سازمان دارای یک یا چند ویژگی یا قابلیت منحصر به فرد است که قرار نیست تا مدت طولانی بتواند آنها را از بقیه جدا کند و فقط در اوایل استفاده از آن جذب مشتری بالایی دارد. و به مرور زمان از طرف مشتریان کمتر و کمتر پذیرفته می شود.

چگونه فرهنگ مربیگری را در سازمان ایجاد کنیم ؟
فرهنگ مربیگری به معنای این است که تنها به کارکنان کمک کنیم تا مهارتهای جدیدی را یاد بگیرند و به …

اصول موفقیت در سیستمی سازی چیست؟
اصول موفقیت در سیستمی سازی سیستمی سازی جزوه مهارت های نوین در اداره و راهبرد یک شرکت است. به …

۷ اشتباه رایج در کسب و کار که باید از آن دوری کنید
در دنیای رقابتی و پرشتاب امروز، ایده خوب و پول کافی برای موفقیت یک کسب و کار کافی نیست. بسیاری …