برند چیست؟| ثبت برند چه کمکی به کسب وکار شما میکند؟
برند چیست؟ چه اهمیتی در کسب وکار دارد؟ چگونه میتواند در راستای کسب و کار شما کمک کننده باشد؟ این سوالات ممکن است ذهن افرادی را که هر روز در هر محیطی با محصول یا برند سروکار دارد را به خود مشغول کند.
امروزه وجود برند یک ضرورت انکار ناپذیر است. با برند می توانید همیشه موقعیت و جایگاه خود را در بین مخاطبان حفظ کنید و ارتباط متقابل خود را همواره با آنها حفظ کنید. وجود برند نماد سازمان است و هویت شما را مشخص می کند که باعث می شود افراد با شنیدن نام آن، به آن اعتماد کنند.
حس اطمینان و اعتماد ایجاد شده توسط برند غیرقابل توصیف است. ایجاد این احساس با پیدایش رابطه نزدیک دائمی بین محصول و مشتری باعث می شود مشتری به برند مورد علاقه خود وفادار بماند.
این سوال همیشه در ذهن ایجاد می شود که چرا در کسب و کار خود به یک برند نیاز داریم؟ دلیل اهمیت برند چیست (برند به چه معناست) یک برند باعث پیشرفت و رونق در کسب و کار می شود و با یک برند می توانید خود را به رقبای خود معرفی کنید و همچنین محصول خود را به راحتی بازاریابی کنید.
این مقاله از دو بخش تشکیل شده است: 1) برند چیست؟ انواع برندها چیست؟ انواع ثبت برند چیست؟ و 2) نام تجاری چه کمکی به کسب و کار ما می کند؟
برند چیست؟
معنای لغوی برند، نام تجاری (محصول)، طرح، نشان، کلمه یا ترکیبی از اینها که معرف محصول (کالا یا خدمات) است. هدف آن تمایز محصول از سایر محصولات است و برای تمایز محصول از سایر محصولات استفاده می شود. اصولاً محصولات با برند خود که یک نام یا لوگوی انحصاری است از سایر محصولات متمایز می شوند و شرکت ها با طراحی و ایجاد برند به دنبال متمایز ساختن و شناخت هر چه بیشتر محصول خود در بازار هستند تا محصولات خود را عرضه کنند. به بهترین شکل به مخاطبان هدف برسد. عنوان قانونی یک برند یک علامت تجاری است.
تعریف فوق از برند بسیار کلی و عام است و البته تعریف دقیق تر و جزئی تر بستگی به دیدگاهی دارد که به آن نگاه کنیم و آن را بررسی و معرفی کنیم.
بدیهی است که افراد با شناخت توانایی ها و ظرفیت های ذاتی و اکتسابی خود می توانند با سرعت و اطمینان بیشتری به اهداف خود برسند و به موفقیت برسند. در این راستا شناخت خود و این توانایی ها و ظرفیت ها و دانستن این نکته که توانایی یادگیری، هوش و استعداد، جایگاه هر یک، توانایی تشخیص و تمایز و نحوه استفاده صحیح از آنها در تمام شئون زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
انواع برند چیست؟
با توجه به دیدگاه های مختلف در تعریف، برند نیاز به طبقه بندی دقیقی دارد که در زیر به ارائه انواع اصلی آن می پردازیم:
- برند شخصی :
برند شخصی یکی از مواردی است که افراد را از دیگران متمایز می کندو به نوعی می توان گفت مزیت رقابتی آنها محسوب می شود و آنها را مشهور و محبوب می کند. این نوع برند حاصل برندسازی بر اساس ارزش پیشنهادی فرد و تعلق آن به فضای تجاری است.
- برند محصول :
برندسازی محصول از قدیمی ترین انواع برندهاست که حتی در بازار سنتی هم مشاهده گر آن هستیم. در برندسازی محصول، محصولات عموماً مشابه یکدیگر هستند و البته برندها سعی میکنند با القای درکی خاص و منحصربهفرد به افراد به روشهای مختلف، ارزشهای پیشنهادی (شامل داراییها و قابلیتها، سابقه عملکرد، منحصربهفرد بودن، مزیت رقابتی و تجربه) را ارائه دهند. . کاربر یا مصرف کننده) در بازار به طوری که مشتریان یا مخاطبان هدف به محصول وفادار بمانند.
- برند خدمت :
این مورد نیز شبیه به برندسازی محصول است، اما از آنجایی که خدمات در مقایسه با محصولات ملموس نیستند، ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریان در این نوع برندسازی بسیار پیچیدهتر از برندسازی محصول است، زیرا به مهارتهای پیچیدهتر نیاز دارد.
- برند سازمانی :
برند سازمانی یا برند شرکتی نمایانگر تصویری کلی از سازمان، سبد محصولات (کالاها یا خدمات) و تاریخچه سازمان است. در واقع برند شرکت نماینده سازمانی است که تمام ارزش های ارائه شده را به جامعه هدف ارائه می کند.
تاثیر توسعه سازمانی در کسب و کار
توسعه سازمانی (Organizational Development) نقش کلیدی در موفقیت و رشد کسب و کار دارد. این فرآیند به مجموعه ای از …
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی یکی ار عناصری است که شما را در هر نوع خرید با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط نگه …
توسعه فردی مدیران
توسعه فردی مدیران نقش عمده ای در گسترش اهداف مدیران دارد. معمولا کارمندان برای ایجاد یک محل کار بهتر برای …