I.B.D.Center
مرکز توسعه تجارت هوشمند

I.B.D.Center

سیستمی سازی کسب و کار

آشنایی با سیستمی سازی در کسب و کار و روش های آن

به گفته برایان تریسی، سیستم یک فرآیند گام به گام از ابتدا تا انتهاست که از آن برای اطمینان از ثبات و عملکرد قابل اعتماد در هر زمینه ای از آن استفاده می کنند. بر اساس این تعریف، سیستم‌سازی یک کسب‌وکار فرآیند ایجاد سیستم‌ها برای تمام حوزه‌های کلیدی کسب‌وکار است.

مفهوم سیستم سازی

برای شروع، ابتدا به مفهوم سیستم سازی و سپس ابعاد و عناصر اصلی آن می پردازیم. سیستم سازی نوعی فرآیند استراتژیک است که به بهبود عملکرد، سازمان و کارایی منابع کمک می کند. این ممکن است “سازمان”، “استانداردسازی” یا “تحول” نیز نامیده شود. هدف اصلی نظام‌سازی تبدیل یک مجموعه به یک سیستم یکپارچه، منظم و قابل مدیریت است.

عناصر اصلی سیستم سازی

  1. افراد یا کارمندان: اینها بازوهای قدرتمند یک سازمان هستند که با سپردن کار، تصمیمات و پروژه ها به ما در رسیدن به اهداف سازمان کمک می کنند.
  2. ابزارها یا تجهیزات: این شامل ماشین آلات، ابزارها، نرم افزارها و سخت افزارهایی است که ما در اختیار کارکنان سازمان قرار می دهیم تا نتیجه مناسب را به دست آوریم.
  3.  اسناد: شامل دستورالعمل‌هایی برای استفاده، رویه‌های عملیاتی و قوانین واضحی است که افراد در یک سازمان براساس آن رفتار می‌کنند. این اسناد می توانند نوشتاری، تصویری یا صوتی باشند.

ابعاد سیستم سازی

1- سیستمی سازی کسب و کار
2- سیستمی سازی فردی
3- تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز برای سیستم سازی
در این مقاله به بعد اول سیستم سازی یعنی سیستم سازی کسب و کارها می پردازیم.

سیستم کسب و کار(Business systems)

سیستم کسب و کار شامل مجموعه ای از فرآیندها، ساختارها، افراد و تکلونوژی هایی است که برای دستیابی به اهداف تجاری طراحی و اجرا می شوند.

سیستمی سازی کسب و کار|روش های سیستمی سازی کسب وکار|

سیستمی سازی کسب و کار چیست؟

سیستم سازی کسب و کار فرآیندی استراتژیک است که هدف از انجام آن بهبود عملکرد و بهره وری کسب و کار است. این فرآیند شامل شناسایی، توصیف و تعریف فرآیندها، سیستم‌ها، ساختارهای سازمانی، استراتژی‌ها، سیاست‌ها و سایر عناصری است که در تجارت بسیار حائز اهمیت است. هدف اصلی سیستم سازی کسب و کار بهبود کارایی و بهره وری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها، کاهش خطاها و بهبود مستمر عملکرد کسب و کار است.
سیستم سازی کسب و کار معمولاً گام به گام پیش می رود. ابتدا باید گروه بندی و دسته بندی مخاطبان، فرآیندها، فعالیت ها و سایر عناصر مهم کسب و کار انجام شود. سپس هر گروه و دسته را بررسی کرده و استانداردها و روش های مناسب را برای هر کدام مشخص کرده و اصلاحات لازم را انجام می دهیم. در طی این فرآیند راه حل ها و ایده های جدیدی برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد به وجود می آید که با استفاده از سیستم سازی کسب و کار می توانیم آن ها را پیاده سازی کنیم.

یکی از روش های معمول سیستم سازی کسب و کار استفاده از مدل سازی فرآیند است. در این روش فرآیندها به صورت گرافیکی نمایش داده می شوند و هر یک از مراحل و وظایف مهم را نشان می دهند. سپس با تحلیل و ارزیابی این فرآیندها می توان نقاط ضعف و قوت را شناسایی و اصلاحات لازم را اعمال کرد.

مراحل سیستمی سازی کسب وکار|سیستمی سازی کسب وکار چیست؟|ارکان اصلی سیستمی سازی کسب وکار|

مراحل سیستم سازی کسب و کار

1. فرآیندهای کلیدی کسب و کار را شناسایی کنید:

اولین گام در سیستم سازی کسب و کار، شناسایی فرآیندهای کلیدی کسب و کار و فعالیت های مهم تجاری است. این فرآیندها شامل فروش، بازاریابی، عملیات، خدمات مشتری، امور مالی و غیره است.

اولین قدم در سیستم سازی کسب و کار، شناسایی فرآیندهای کلیدی کسب و کار و  فعالیت‌های مهم در کسب و کار است. این فرآیندها شامل فروش، بازاریابی، عملیات، خدمات مشتری، مالی و … است. فرآیندهای تجاری مجموعه ای از فعالیت های مرتبط هستند که برای تولید یک خروجی خاص انجام می شوند

2. تجزیه و تحلیل و مستندسازی فرآیندهای کسب و کار:

هنگامی که فرآیندهای کسب و کار شناسایی می شوند، باید تجزیه و تحلیل شوند و سپس با جزئیات مستند شوند. این شامل ایجاد دستورالعمل‌های فرآیند، رویه‌های عملیاتی استاندارد، نمودارهای فرآیند یا هر روش دیگری است که به طور مؤثر مراحل مربوط به انجام هر فرآیند را ثبت می‌کند.

3. طراحی فرآیندهای کسب و کار و استانداردسازی روش ها:

پس از تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار، باید آنها را طراحی کرد. این کار شامل تعریف نحوه انجام هر فرآیند می شود، یعنی باید روش ها و دستورالعمل های استاندارد برای هر فرآیند مشخص شود و وظایف به وضوح مشخص شود و ابزار یا تجهیزات مورد استفاده مشخص شود. این کار باعث ایجاد وحدت بین کارکنان می شود و شرح وظایف هر یک مشخص می شود.

4. پیاده سازی فرآیندهای تجاری:

پس از طراحی فرآیندهای کسب و کار، باید اجرا شوند. این کار شامل آموزش کارکنان و تهیه ابزار و منابع لازم است. باید اطمینان حاصل شود که همه کارکنان به آموزش فرآیندها و روش های مستند دسترسی دارند. در این مرحله، برگزاری جلسات آموزشی و یا تهیه منابع آموزشی که هدف، مراحل و نتایج مورد انتظار هر فرآیند را توضیح دهد، ضروری است.

5. نظارت بر بهبود فرآیندهای کسب و کار:

پس از پیاده سازی فرآیندهای کسب و کار، باید آنها نظارت شوند. این شامل اندازه گیری عملکرد فرآیندها و شناسایی فرصت های بهبود است. با بررسی منظم و بهبود سیستم ها و فرآیندها. کارکنان را تشویق کنید تا نظرات و ایده های خود را برای افزایش کارایی و اثربخشی ارائه دهند.

مطالب مرتبط
تاثیر توسعه سازمانی در کسب و کار|توسعه سازمانی|بهبود عملکرد سازمان با توسعه سازمانی کسب و کار|

تاثیر توسعه سازمانی در کسب و کار

توسعه سازمانی (Organizational Development) نقش کلیدی در موفقیت و رشد کسب و کار دارد. این فرآیند به مجموعه ای از …

[rt_reading_time] دقیقه مطالعه مشاهده
ثبت برند|برند چیست؟| ثبت برند چه کمکی به کسب وکار شما می کند؟

برند چیست؟| ثبت برند چه کمکی به کسب وکار شما می‌کند؟

برند چیست؟ چه اهمیتی در کسب وکار دارد؟ چگونه می‌تواند در راستای کسب و کار شما کمک کننده باشد؟ این …

[rt_reading_time] دقیقه مطالعه مشاهده
دیجیتال مارکتینگ|مفهوم دیجیتال مارکتینگ|دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی یکی ار عناصری است که شما را در هر نوع خرید با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط نگه …

[rt_reading_time] دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *